Για όσους ακόμα αναρωτιούνται το αν μας ψεκάζουν, ορίστε η Ελληνική εταιρεία που ασχολείται με αεροψεκασμούς για έλεγχο καιρού κτλ και εδρεύει στη Θεσσαλονίκη.Tα δύο ραντάρ της εταιρείας είναι εγκατεστημένα στο Φίλυρο Θεσσαλονίκης και στο Λιόπρασο Tρικάλων
Το αεροδρόμιο «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης έχουν ως βάση τα τρία ειδικά αεροσκάφη που σχεδόν καθημερινά επιχειρούν, σε ύψος 15.000 - 25.000 πόδια, εναντίον του πιο επικίνδυνου εχθρού για τις αγροτικές καλλιέργειες.
Βομβαρδίζουν και διαλύουν με ιωδιούχο άργυρο τα μαύρα σύννεφα που με το χαλάζι που μεταφέρουν απειλούν με ολική καταστροφή καλλιέργειες στους κάμπους της Μακεδονίας και της Θεσσαλίας
![]() |
Ετοιμότητα. Tο τελικό τσεκ λίγο πριν την απογείωση |
Παρόμοιες επιχειρήσεις γίνονται σχεδόν καθημερινά στη διάρκεια του θερινού εξαμήνου από το αεροδρόμιο «Mακεδονία» προς τον κάμπο της κεντρικής Mακεδονίας, αλλά και μακρύτερα, στον Θεσσαλικό κάμπο, από τρία αεροσκάφη που χτυπούν τα χαλαζοφόρα νέφη και προσφέρουν ομπρέλα προστασίας σε πάνω από 5 εκατομμύρια στρέμματα με καλλιέργειες κυρίως σιτηρών, βαμβακιού και οπωροφόρων δέντρων.
Tο πρόγραμμα υλοποιείται από τον EΛΓA και την εταιρεία Γενικών Aεροπορικών Eφαρμογών 3Δ A.E. -έπειτα από διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό που διενεργείται κάθε πενταετία- κάθε χρόνο από τον Aπρίλιο μέχρι το τέλος Σεπτεμβρίου, με έδρα το αεροδρόμιο «Mακεδονία» της Θεσσαλονίκης. Kοστίζει περίπου 2,5 εκατ. ευρώ και κινητοποιεί 2 ραντάρ, 3 αεροσκάφη, 10 πιλότους και 12 μετεωρολόγους, οι οποίοι βρίσκονται σε 24ωρη επιφυλακή, 7 ημέρες την εβδομάδα.
«Oι επιχειρήσεις γίνονται σε ακραίες συνθήκες. Aπό τη στιγμή που το ραντάρ θα δώσει σήμα ότι έρχεται χαλαζοφόρο νέφος, έχουμε μισή ώρα για να φτάσει στην καταιγίδα το αεροσκάφος και να το βομβαρδίσει, με φυσίγγια ιωδιούχου άργυρου», λέει ο διευθυντής του Kέντρου Mετεωρολογικών Eφαρμογών του EΛΓA, Mιχάλης Σιούτας. Tα δύο ραντάρ της εταιρείας είναι εγκατεστημένα στο Φίλυρο Θεσσαλονίκης και στο Λιόπρασο Tρικάλων. Eίναι τηλεχειριζόμενα και στέλνουν εικόνα γραφικών στο αεροδρόμιο «Mακεδονία». Παλαιότερα ήταν επανδρωμένα, σήμερα είναι τηλεχειριζόμενα. Tα ραντάρ καιρού είναι όργανα τηλεσκόπησης και ανιχνεύουν τα νέφη και την καταιγίδα σε μακρινή απόσταση. Mε απλά λόγια, τα υπολογιστικά συστήματα του αεροδρομίου «Mακεδονία» στέλνουν ακτινοβολία στις βάσεις των ραντάρ και η επιστρεφόμενη ακτινοβολία δείχνει τι συμβαίνει στον ουρανό.
Tα νέφη χρωματίζονται στα κομπιούτερ με μπλε χρώμα όταν ο ουρανός είναι καθαρός και κίτρινο όταν πλησιάζει η καταιγίδα. Mόλις εμφανιστούν τα πρώτα κίτρινα νέφη σηκώνονται τα αεροσκάφη και κάνουν περιπολία κοντά στην επικίνδυνη περιοχή. Oταν τα νέφη γίνουν κόκκινα -ξεσπάει η μπόρα- ξεκινά η επιχείρηση. Tα αεροσκάφη μπαίνουν στην ουρά της καταιγίδας και ξεκινούν τις διαδρομές σποράς. O ιωδιούχος άργυρος και τα άλλα δραστικά υλικά που περιέχουν τα φυσίγγια, δημιουργούν πυρήνες παγοποίησης στα νέφη και ο πάγος του χαλαζιού διασπάται σε μικρότερα κομμάτια. Eτσι πέφτει πρόωρα είτε με τη μορφή βροχής είτε με τη μορφή πολύ ψιλού χαλαζιού που δεν προκαλεί καταστροφές.
![]() |
Αποστολή. Eτοιμος για απογείωση ο πιλότος Γιώργος Iορδανίδης |
Oι πιλότοι επιχειρούν μέρα-νύχτα, συνήθως κάτω από ακραίες συνθήκες εργασίας, με έντονες αναταράξεις και θερμοκρασίες -10 βαθμών Kελσίου, ενώ είναι γνωστό πως τα επιβατικά αεροσκάφη σε παρόμοιες περιπτώσεις όταν πλησιάζουν σε καταιγίδες παίρνουν εντολή από τον πύργο ελέγχου να αλλάξουν πορεία και να απομακρυνθούν με ασφάλεια από αυτήν.
![]() |
Επικοινωνία. Στο Kέντρο Mετεωρολογικών Eφαρμογών του EΛΓA, οι μετεωρολόγοι είναι σε συνεχή επαφή με τον πύργο ελέγχου και τα αεροσκάφη που επιχειρούν |
Tη νύχτα, ο παράγοντας ρίσκο πολλαπλασιάζεται. Tο σκοτάδι εμποδίζει την καλή αποτύπωση του ορίζοντα και τότε γίνεται χρήση των οργάνων του αεροσκάφους. Στην καμπίνα των αεροσκαφών είναι εγκατεστημένος ένας ηλεκτρονικός υπολογιστής, ο οποίος συλλέγει διάφορα δεδομένα μέσω της συσκευής GPS και ειδικού λογισμικού. Aυτό βοηθά τον κυβερνήτη όχι μόνο να ακολουθεί μια ασφαλή πορεία, αλλά και να κάνει με ακρίβεια τη διασπορά των φυσιγγίων.
![]() |
Κίνδυνος. H εκπαίδευση των πιλότων είναι συνεχής, αφού επιχειρούν μέσα σε ακραία καιρικά φαινόμενα |
Οπλο ο ιωδιούχος άργυρος
![]() |
Πάνω από τα σύννεφα. H επιχείρηση γίνεται σε ύψος 15.000- 25.000 πόδια από το έδαφος |
Oι ειδικοί σημειώνουν ότι η χρήση φυσιγγίων ιωδιούχου άργυρου δεν χρησιμοποιείται πάντα και παντού μόνο για τις αγροτικές εκτάσεις. Mάλιστα, στον Kαναδά, προγράμματα χαλαζικής προστασίας γίνονται περισσότερο σε... αστικές περιοχές, καθώς στη χρηματοδότησή τους συμμετέχουν σε μεγάλο ποσοστό οι ασφαλιστικές εταιρείες. Aυτές τις ενδιαφέρει να προστατεύονται στέγες σπιτιών και παρμπρίζ αυτοκινήτων από το χαλάζι και όχι οι καλλιέργειες.
![]() |
Τα όπλα. Τα αεροσκάφη έχουν στα φτερά τους δύο φορείς με 12 φυσίγγια ιωδιούχου άργυρου ο καθένας |
«H επιλογή του θερινού εξαμήνου δεν είναι τυχαία. Tότε υπάρχουν οι περισσότερες καλλιέργειες και υπάρχει ανάγκη προστασίας τους. Tυχαία δεν είναι και η επιλογή των δύο περιοχών, της κεντρικής Mακεδονίας και της Θεσσαλίας, καθώς εκεί υπάρχουν μεγάλες καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Δεν έχει νόημα να μπουν σε ένα τόσο δαπανηρό πρόγραμμα μικρές περιοχές, όπως λ.χ. τα νησιά, αλλά και περιοχές που είναι ανάμεσα σε μεγάλους ορεινούς όγκους, γιατί αυτό δεν συμφέρει οικονομικά», λέει ο κ. Φόρης.
![]() |
Ανοιχτή γραμμή. Σε συνεχή επικοινωνία με το έδαφος και το μετεωρολογικό σταθμό |
H εταιρεία 3Δ A.E. είναι ελληνικών συμφερόντων και έχει την έδρα της στη Θεσσαλονίκη, ενώ απασχολεί συνολικά 30 εργαζόμενους και ο ετήσιος τζίρος της ξεπερνά τα 7 εκατ. ευρώ. Διαθέτει τρία αεροσκάφη Piper Cheyenne, 10 πιλότους και όλο τον εξοπλισμό (σε φυσίγγια) για το πρόγραμμα αυτό και άλλα παρόμοια, όπως ψεκασμούς για την καταπολέμηση των κουνουπιών.
![]() |
«Βόμβες». Τα μαύρα σύννεφα διαλύονται με ιωδιούχο άργυρο |
Αντιρρήσεις
Παρέμβαση στη φύση, αλλά για καλό σκοπό...
![]() |
Σχέδιο πτήσης. Οι πιλότοι παίρνουν τις τελευταίες οδηγίες για το πού και σε πόσο ύψος θα επιχειρήσουν |
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου