Τρίτη 26 Αυγούστου 2003

Ευθύνες στη διοίκηση της NASA αποδίδει η έκθεση για την καταστροφή του Columbia


Οργανωτικά και διοικητικά προβλήματα στη NASA ευθύνονται για την τραγωδία του Columbia όσο και τα τεχνικά προβλήματα που προέκυψαν κατά την αποστολή, καταλήγει η έκθεση της επιτροπής για τη διερεύνηση του ατυχήματος που δημοσιεύεται την Τρίτη.

«Η επιτροπή πιστεύει ότι αν αυτές οι παραμένουσες, συστηματικές αδυναμίες δεν επιλυθούν, θα οδηγηθούμε σε νέο ατύχημα» αναφέρει η έκθεση, έκτασης 248 σελίδων.

Έπειτα από επτά μήνες έρευνας, με κόστος που ανήλθε στα 20 εκατομμύρια δολάρια, η έκθεση της επιτροπής επιρρίπτει ευθύνες στη NASA για την αποσιώπηση των ανησυχιών που είχαν εκφράσει υπάλληλοί της μετά την εκτόξευση του Columbia.

Τεχνικοί της υπηρεσίας είχαν προβλέψει ότι η βλάβη στην αριστερή πτέρυγα του Columbia θα μπορούσε να προκαλέσει την διάλυση του σκάφους κατά την επανείσοδό του στην ατμόσφαιρα και είχαν ζητήσει τη φωτογράφηση του σε τροχιά -το αίτημά τους όμως δεν ικανοποιήθηκε.

 

Έλλειψη ανησυχίας

«Από την αρχή, η επιτροπή παρατήρησε μια συνεχιζομενη έλλειψη ανησυχίας για τα θραύσματα που χτύπησαν το Columbia» αναφέρει η έκθεση. «Η διοίκηση της NASA είπε στην επιτροπή ότι "δεν υπήρχε θέμα ασφάλειας της πτήσης" και ότι "ούτως ή άλλως δεν μπορούσε να γίνει τίποτα για αυτό"».

Βασισμένη σε βίντεο από την εκτόξευση και δεδομένα τηλεμετρίας από το σκάφος, η επιτροπή κατέληξε τον Ιούλιο στην πιθανοτερη εκδοχή για τα αίτια της τραγωδίας. Ένα κομμάτι μονωτικού αφρού αποκολλήθηκε από την εξωτερική δεξαμενή του σκάφους 81 δευτερόλεπτα μετά την εκτόξευση και προσέκρουσε με μεγάλη ταχύτητα στο πίσω μέρος της αριστερής πτέρυγας, προκαλώντας ρήγμα.

Η τρύπα επέτρεψε σε υπέρθερμα αέρια να εισέλθουν στο φτερό και να το λιώσουν κατά την επιστροφή του οχήματος στην ατμόσφαιρα, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους τα επτά μέλη του πληρώματος.

Η έκθεση συγκρίνει τις συνθήκες που οδήγησαν στην καταστροφή του Columbia με τους παράγοντες που εμπλέκονταν στο ατύχημα του Challenger το 1986.

«Τις παραμονές του ατυχήματος του Columbia, πρακτικές που ίσχυαν την περίοδο του ατυχήματος του Challenger -όπως η ανεπαρκής μέριμνα για τις αποκλίσεις από την αναμενόμενη απόδοση, ένα σιωπηλό πρόγραμμα ασφάλειας, και η πίεση για την τήρηση του προγράμματος- είχαν επιστρέψει στη NASA».

 

Έλεγχος και επισκευές

Όπως αναφέρει το Reuters, η επιτροπή έχει ήδη κάνει ορισμένες συστάσεις στην υπηρεσία προκειμένου να επιταχυνθεί ο προγραμματισμός της επόμενης αποστολής:

- Έλεγχος της δομικής αντοχής του θερμοπροστατευτικών πλακιδίων από το υλικό ενισχυμένου άνθρακα-άνθρακα.
- Φωτογραφηση σε υψηλή ανάλυση του σκάφους τόσο κατά την εκτόξευση όσο και κατά την αποσύνδεση των προωθητικών πυραύλων και της εξωτερικής δεξαμενής.
- Παρατήρηση του σκάφους σε τροχιά με τη βοήθεια επίγειων τηλεσκοπίων και κατασκοπευτικών δορυφόρων.
- Δημιουργία νέων πρωτοκόλλων για επιχειρήσεις επιδιόρθωσης του σκάφους από το πλήρωμα κατά τη διάρκεια των αποστολών.
- Χρήση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού ως κέντρου ελέγχου και επιδιόρθωσης των σκαφών.

Ο στόλος των τριών διαστημικών λεωφορείων που έχουν απομείνει έχει καθηλωθεί στο έδαφος μετά το ατύχημα. Η NASA, ωστόσο, πιέζεται να ξαναρχίσει τις αποστολές των σκαφών, καθώς είναι απαραίτητες για τη συνεχιζομενη συναρμολόγηση του Διεθνούς Διαστημικού Σταθμού. Η επόμενη εκτόξευση θα πραγματοποιηθεί πιθανώς τον Μάρτιο ή τον Απρίλιο του 2004.



ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου