Τετάρτη 10 Σεπτεμβρίου 2014

Πώς τα social media μας κάνουν δύσπιστους και δυστυχισμένους


Μία νέα έρευνα διαπιστώνει ότι η έκθεση σε ομοφοβικό, ρατσιστικό ή μισογυνιστικό περιεχόμενο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης «μπορεί να απειλήσει την προσωπική ευημερία μας». Σύμφωνα με την έρευνα, τα μέσα αυτά, όπως το Facebook, διαβρώνουν την εμπιστοσύνη του χρήστη στην υπόλοιπη κοινωνία, εκθέτοντάς τον σε συγκεκριμένο περιεχόμενο.

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Sapienza της Ρώμης και του Εθνικού Ινστιτούτου Στατιστικής και Οικονομικών Σπουδών του Μεγάλου Δουκάτου του Λουξεμβούργου ερεύνησαν στοιχεία από 50.000 άτομα σε 24.000 ιταλικά νοικοκυριά, μελετώντας την χρήση του Διαδικτύου και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, καθώς και τα αυτο-αναφερόμενα επίπεδα ευτυχίας και αυτοεκτίμησης. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι τα κοινωνικά δίκτυα αυξάνουν τον κίνδυνο να εκθέσουν ένα άτομο σε «επιθετική συμπεριφορά και λόγια μίσους», κάτι το οποίο θα μπορούσε να έχει βλαβερές συνέπειες στην ψυχική υγεία των ανθρώπων.

«Στις onlineσυζητήσεις με άγνωστους, τα άτομα επιδίδονται πιο εύκολα σε επιθετικές και ασεβείς συμπεριφορές. Τα onlineδίκτυα είναι επίσης ένα γόνιμο έδαφος για την εξάπλωση επιβλαβούς, προσβλητικού ή αμφιλεγόμενου περιεχομένου, που συχνά βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ της ελευθερίας του λόγου και της προσβολής», αναφέρουν οι επιστήμονες. Αυτό το απεχθές περιεχόμενο μπορεί να μειώσει την εμπιστοσύνη του αναγνώστη στους άλλους και, επομένως, έχει αρνητικές συνέπειες στην ευημερία τους– η κοινωνική εμπιστοσύνη έχει αποδειχθεί ότι είναι ένας από τους ισχυρότερους προγνωστικούς παράγοντες της ευτυχίας σε προηγούμενες μελέτες.

Τα αποτελέσματα ενισχύσουν μια προηγούμενη έρευνα, η οποία διαπίστωσε ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να μειώσουν την ευτυχία των ανθρώπων και τη γενική ικανοποίηση από τη ζωή τους.

Επί δύο εβδομάδες, σε μια ομάδα 82 ατόμων στέλνονταν μηνύματα πέντε φορές την ημέρα, ζητώντας τους να απαντήσουν σχετικά με το πώς ένιωθαν εκείνη τη στιγμή και επίσης πόσο ικανοποιημένοι ήταν με τη ζωή τους συνολικά. Αυτό που διαπίστωσαν οι ερευνητές ήταν ότι η χρήση του Facebook έτεινε να μειώσει τα αποτελέσματα και για τις δύο ερωτήσεις. «Όσο περισσότερο οι άνθρωποι χρησιμοποιούσαν το Facebook σε μια δεδομένη στιγμή, τόσο χειρότερα αισθάνονταν την επόμενη φορά που τους στέλναμε μήνυμα. Όσο πιο πολύ χρησιμοποίησαν το Facebook σε διάστημα δύο εβδομάδων, τόσο περισσότερο τα επίπεδα ικανοποίησης από τη ζωή τους μειώθηκαν με την πάροδο του χρόνου» ανέφερε το έγγραφο.

«Επιφανειακά, το Facebook παρέχει μια ανεκτίμητη πηγή πληροφοριών για την εκπλήρωση της βασικής ανθρώπινης ανάγκης για κοινωνική σύνδεση» σχολιάζει ο Ethan Kross, κοινωνικός ψυχολόγος στο Πανεπιστήμιο του Michigan. «Αλλά αντί να ενισχύσει την ευημερία, βρήκαμε ότι η χρήση του Facebook οδηγεί στο αντίθετο αποτέλεσμα: την υπονομεύει». Σήμερα, το Facebook έχει πάνω από ένα δισεκατομμύριο χρήστες, 500 εκατομμύρια από τους οποίους αλληλεπιδρούν με το μέσο κοινωνικής δικτύωσης καθημερινά, μέσα από την ιστοσελίδα ή εφαρμογές.




ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου