Η εν ψυχρώ δολοφονία εννέα ανθρώπων σε εκκλησία Αφροαμερικανών στο Τσάρλεστον της Νότιας Καρολίνας από τον 21χρονο λευκό ρατσιστή Ντίλαν Ρουφ αποτέλεσε την αφορμή για να ξεκινήσει στις ΗΠΑ ένας δημόσιος διάλογος αναφορικά με τη χρήση της σημαίας της Συνομοσπονδίας, λάβαρου των δουλοκτητικών Πολιτειών του αμερικανικού Νότου κατά τη διάρκεια του αμερικανικού εμφυλίου.
Η σημαία αυτή, καθώς και τα σύμβολα των ρατσιστικών καθεστώτων της Νότιας Αφρικής και της Ροδεσίας «κοσμούσαν» πολλές από τις ρατσιστικές αναρτήσεις του Ντίλαν Ρουφ σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης ενώ αποτελεί γεγονός ότι σήμερα η σημαία της Συνομοσπονδίας είναι ένα από τα αγαπημένα σύμβολα πολλών από τις εκατοντάδες ρατσιστικές ομάδες μίσους που λειτουργούν στις ΗΠΑ.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, πολλοί Αμερικανοί δηλώνουν πως η σημαία αποτελεί μέρος της ιστορικής τους κληρονομιάς, χαρακτηρίζοντας τη χρήση της ελάχιστο φόρο τιμής στους στρατιώτες που πολέμησαν και έχασαν τις ζωές τους κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου. Ενδεικτικό της ιστορικής σημασίας που έχει η σημαία της Συνομοσπονδίας ειδικά για τη Νότια Καρολίνα είναι το γεγονός ότι ακόμη και σήμερα εξακολουθεί να κυματίζει στους εξωτερικούς χώρους του κυβερνείου της Πολιτείας στην πρωτεύουσα Κολούμπια.
Την περασμένη Δευτέρα, η Νίκι Χάλεϊ, κυβερνήτης της Νότιας Καρολίνας, αναγνωρίζοντας ότι η σημαία της Συνομοσπονδίας χρησιμοποιείται (και) ως σύμβολο μίσους, δήλωσε πως «πρέπει να υποσταλεί». Σύμφωνα με πρόσφατες δημοσκοπήσεις - όπως αναφέρει σε σχετικό ρεπορτάζ η βρετανική εφημερίδα «Guardian» - σχεδόν οι μισοί Αμερικανοί θεωρούν επίσης πως «αυτή η σημαία αποτελεί ξεκάθαρα ένα ρατσιστικό σύμβολο». Κάποιοι, ωστόσο, έχουν διαφορετική άποψη.
Από τους «Ντιουκς» στον παράφρονα λευκό
«Τα σύμβολα έχουν διαφορετική σημασία για διαφορετικούς ανθρώπους σε διαφορετικές περιπτώσεις» δήλωσε ο ηθοποιός Μπεν Τζόουνς, στέλεχος της οργάνωσης «Γιοι Βετεράνων της Συνομοσπονδίας» και πρώην βουλευτής των Δημοκρατικών από την Τζόρτζια. «Για εμένα συμβολίζει το θάρρος και την ανδρεία των προγόνων μου οι οποίοι στην εποχή τους έκαναν ό,τι πίστευαν πως ήταν σωστό να κάνουν» προσδιόρισε ο Τζόουνς, γνωστός και από τη συμμετοχή του στη διάσημη αμερικανική τηλεοπτική σειρά «Οι Ντιουκς του Χάζαρντ» στην οποία οι πρωταγωνιστές οδηγούν ένα αυτοκίνητο που αποκαλούν «Στρατηγό Λι» - από το όνομα του ηγέτη της Συνομοσπονδίας Ρόμπερτ Λι - ενώ την οροφή του κοσμεί μια ζωγραφισμένη σημαία της Συνομοσπονδίας.
Χαρακτηρίζοντας τον δράστη του μακελειού στην εκκλησία του Τσάρλεστον «παράφρονα λευκό ρατσιστή» και «άτομο γεμάτο μίσος», ο Τζόουνς υπογράμμισε πως η σημαία δεν σχετίζεται με το ζήτημα του ρατσισμού και πλέον αποτελεί απλώς έναν τρόπο έκφρασης και προβολής «του πνεύματος και της επαναστατικότητας του (αμερικανικού) Νότου».
Η αντιπαράθεση, όμως, αναφορικά με τη σημαία της Συνομοσπονδίας που σήμερα κυματίζει στους εξωτερικούς χώρους του κυβερνείου της Κολούμπια ξεκίνησε πριν από αρκετές δεκαετίες.
Σύμβολο νοσταλγών των φυλετικών διακρίσεων
Αρχικά η σημαία είχε τοποθετηθεί στην οροφή του κυβερνείου, το μακρινό 1962, ως ένδειξη αντίδρασης της υπερσυντηρητικής τοπικής κυβέρνησης στη νομοθεσία που επέβαλε την άρση του φυλετικού διαχωρισμού σε σχολεία και δημόσιους χώρους. Παρ' όλο που σήμερα η σημαία της Συνομοσπονδίας δεν κυματίζει πλέον στην οροφή αλλά σε μνημείο του κυβερνείου προς τιμήν των πεσόντων του εμφυλίου, πολλοί εξακολουθούν να δηλώνουν πως δεν είναι τίποτα παραπάνω από σύμβολο ρατσιστικού μίσους.
Είναι αναντίρρητο γεγονός ότι στη Νότια Καρολίνα υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι οι οποίοι θεωρούν ότι η σημαία της Συνομοσπονδίας αποτελεί μέρος της ιστορικής τους κληρονομιάς δίχως, ωστόσο, να είναι ρατσιστές. Σύμφωνα, όμως, με τον βουλευτή των Ρεπουμπλικανών Νταγκ Μπράνον, οι άνθρωποι αυτοί δεν κατανοούν τη διαφορά μεταξύ της σημαίας της κληρονομιάς τους και της σημαίας που κυματίζει έξω από το κυβερνείο της Πολιτείας τους.
«Αυτή η σημαία είναι όντως η σημαία της κληρονομιάς σας. Αλλά τη σημαία της κληρονομιάς σας την κουβαλούσαν τάγματα και μεραρχίες σε έναν πόλεμο που διεξήχθη πριν από 150 χρόνια. Η σημαία για την οποία μιλάω εγώ αναρτήθηκε από μια ομάδα λευκών το 1962 ως απάντηση στην άρση του φυλετικού διαχωρισμού. Και αυτό δεν αποτελεί κληρονομιά. Αυτό είναι μίσος» υπογράμμισε ο αμερικανός πολιτικός.
Οσον αφορά τη γνώμη των μαύρων πολιτών της Νότιας Καρολίνας, χαρακτηριστική είναι η απάντηση που έδωσε στον «Guardian» η Γκουέντολιν Νιλ: «Οσο βρίσκεται εκεί ψηλά, θα εξακολουθεί να αποτελεί προσβολή για εμάς».
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου