Τετάρτη 5 Μαρτίου 2008

Αυτοκίνητα με υδρογόνο σε πειραματική φάση


Τα αυτοκίνητα που θα κινούνται με υδρογόνο βρίσκονται σε πειραματική φάση. Στην Πάτρα κατασκευάζεται η καρδιά των νέων μηχανών της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen (VW). Όπως επισημαίνει ο δρ Βασίλης Γρηγορίου, διευθύνων σύμβουλος εταιρείας ερευνών, που στεγάζεται στο επιστημονικό πάρκο της Πάτρας, «πρόκειται για μια πλαστική (πολυμερική) μεμβράνη. Χωρίς αυτή τη μεμβράνη δεν μπορούν να λειτουργήσουν οι μηχανές του μέλλοντος- οι λεγόμενες κυψελίδες καυσίμου - που θα χρησιμοποιούν ως καύσιμο το υδρογόνο και προορίζονται να αντικαταστήσουν τις μηχανές εσωτερικής καύσης με τις οποίες κινούνται σήμερα τα αυτοκίνητα».

«Η παγκόσμια πρωτοτυπία αυτής της μεμβράνης», προσθέτει, «είναι ότι αντέχει σε πολύ μεγάλες θερμοκρασίες, ακόμη και στους 200 βαθμούς Κελσίου. Από τη μια πλευρά της μεμβράνης περνάει το υδρογόνο, από την άλλη πλευρά το οξυγόνο και παράγεται ηλεκτρική ενέργεια χάρη στην οποία θα κινούνται τα αυτοκίνητα του μέλλοντος. Και το μοναδικό καυσαέριο είναι οι υδρατμοί, που δε ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα». Ο δρ Γρηγορίου μαζί με τον πρώην καθηγητή του στο Πανεπιστημίου Πατρών και σήμερα καθηγητή Χημείας στο ίδιο πανεπιστήμιο Γιάννη Καλλίτση και το διευθυντή ερευνών στο Ινστιτούτο Χημικής Μηχανικής Υψηλών Θερμοκρασιών δρα Στυλιανό Νεοφυτίδη ίδρυσαν τον Φεβρουάριο 2005 την ερευνητική Αdvent Τechnologies. Η εταιρεία χρηματοδοτήθηκε με 700.000 ευρώ από το υπουργείο Ανάπτυξης, μέσω του προγράμματος ΠΡΑΞΕ Β., ενώ συγχρηματοδοτείται από ιδιώτες και βιομηχανικούς επενδυτές. «Τρία χρόνια από την ίδρυση της εταιρείας απασχολούμε στην Ελλάδα και στη Βοστώνη των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, όπου λειτουργεί η θυγατρική μας εταιρεία στο Πανεπιστήμιο Νorthern Εastern University (εξειδικεύεται στους καταλύτες) 20 υπαλλήλους, ανάμεσά τους και 12 ερευνητές», επισημαίνει ο κ. Γρηγορίου. «Πριν από 30 χρόνια το όλο εγχείρημα θα έμοιαζε τρελό. Σήμερα, η απόσταση δεν είναι πλέον πρόβλημα, αφού η πληροφόρηση είναι άμεση μέσω του Διαδικτύου, ενώ η θέση μας στο πάρκο είναι ιδανική, αφού για τέτοιου είδους εταιρείες, που εξειδικεύονται στην υψηλή τεχνολογία, απαιτείται να είναι κοντά σε πανεπιστημιακό ίδρυμα. Επίσης η παρουσία μας στις Η.Π.Α. είναι απαραίτητη, αφού εκεί τρέχουν οι προηγμένες τεχνολογίες και επιπλέον είναι μια αγορά που μας ενδιαφέρει».

Η εταιρεία δεν απευθύνεται μέχρι στιγμής τουλάχιστον στην ελληνική αγορά. «Αυτό δεν είναι για μας πρόβλημα. Οι Γερμανοί μάς προτίμησαν, διότι καταφέραμε και φτιάξαμε ένα προϊόν, που αντέχει στους 200 βαθμούς Κελσίου, όταν οι μεμβράνες, που φτιάχνουν οι άλλες εταιρείες, αντέχουν μέχρι 150-160 βαθμούς Κελσίου», εξηγεί ο κ. Στυλιανός Νεοφυτίδης. «Πριν από 10 χρόνια συμμετείχαμε σε ερευνητικό πρόγραμμα για πολυμερή μαζί με ερευνητική ομάδα από τη Δανία και την Ιταλία. Εκεί έγινε η πρώτη μας επαφή με τους ανθρώπους της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ακολούθησαν συναντήσεις σε διεθνή επιστημονικά συνέδρια, όπου παρουσιάσαμε τη δουλειά μας. Όμως για να μας εμπιστευτούν καθήσαμε και σχεδιάσαμε αυτό το προϊόν από την αρχή και πριν από ένα χρόνο αρχίσαμε να τούς προμηθεύουμε τις μεμβράνες». Σύμφωνα με τον κ. Γρηγορίου, «η συνολική αγορά των κυψελίδων καυσίμου αναπτύσσεται με πολύ γρήγορους ρυθμούς για περιβαλλοντικούς λόγους (κυρίως στην Ευρώπη) αλλά και οικονομικούς (κυρίως στις Η.Π.Α.) και προβλέπεται να πλησιάσει τα 2 δισ. ευρώ παγκοσμίως μέχρι το 2011 και 20 δισ. μέχρι το 2020. Σήμερα, η εταιρεία παράγει 1.000 μεμβράνες το μήνα, αλλά έχει δυνατότητες, με την ίδρυση μιας νέας μονάδας, μερικές χιλιάδες το μήνα». Όπως λέει ο ίδιος, «ο ιδανικότερος τρόπος παραγωγής υδρογόνου είναι από την ηλεκτρόλυση του νερού με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Αυτός είναι ο λόγος που η Ελλάδα μπορεί να κερδίσει το στοίχημα του υδρογόνου, αφού διαθέτει πολλές και διαφορετικές πηγές ενέργειας (ηλιακή, αιολική και γεωθερμική) που αν αξιοποιηθούν κατάλληλα, μπορεί η χώρα μας να γίνει παραγωγός χώρα υδρογόνου και ενέργειας μέσα στα επόμενα χρόνια».



ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου