Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015

«Αγόραζε»: Πως τα κοινωνικά δίκτυα εκμεταλλεύονται τις καταναλωτικές σας αδυναμίες


Έχουμε συνηθίσει να θεωρούμε τα κοινωνικά δίκτυα ως διαδικτυακές πλατφόρμες, στις οποίες στεγάζεται η επιθυμία μας για επικοινωνία με άλλους ανθρώπους, σε όποια γωνιά του πλανήτη κι αν βρίσκονται.

Η έως τώρα παρουσία μας στα κοινωνικά δίκτυα, όμως, είτε μέσα από likes και pokes, είτε μέσα από την κοινοποίηση δημοσιεύσεων και φωτογραφιών, φαίνεται πως δεν αποφέρει αρκετά κέρδη για τις εταιρίες κολοσσούς της Silicon Valley.

Έτσι, η νέα εποχή που έρχεται για τα κοινωνικά δίκτυα μπορεί να συνοψιστεί στο εξής: αντί να περνάς την ώρα σου, μοιράζοντας likes σε φωτογραφίες από εδώ και από κει και χαζεύοντας βίντεο, γιατί να μην ψωνίζεις; Παραμένοντας συνδεδεμένος στο εκάστοτε δίκτυο, εννοείται.

Ήδη, Facebook, Pinterest και Instagram επιδιώκουν να ρευστοποιήσουν την ποσότητα και συχνότητα των «κλικς» που πραγματοποιούν οι χρήστες τους, καθώς και την δυναμική τους και παγκόσμια απήχηση που απολαμβάνουν, εισάγοντας ρυθμίσεις που θα τους επιτρέπουν να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους, μέσα από το ηλεκτρονικό εμπόριο.

Την περασμένη Τρίτη, ήταν το Pinterest και το Instagram που ανακοίνωσαν την πρόθεση τους να εισάγουν τις περίφημες επιλογές «Αγόρασε το» και «Ψώνισε τώρα». Έναν χρόνο νωρίτερα, Facebook και Twitter είχαν γνωστοποιήσει πως δοκιμάζουν ανάλογες ρυθμίσεις, οι οποίες θα ενταχθούν στο σώμα των δικτύων, αντίστοιχα. Ειδικότερα για το Facebook θεωρείται πιθανό να δούμε τα επόμενα βήματα του στον χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου στο άμεσο μέλλον, έπειτα και από την εξαγορά της μηχανής αναζήτησης προϊόντων The Find.

Και η Google, όμως, ακολουθεί από κοντά, με ένα εκ των κορυφαίων στελεχών της να επιβεβαιώνει την περασμένη εβδομάδα πως η δυνατότητα αγοράς μέσω του δικτύου δεν θα αργήσει να γίνει πραγματικότητα.

Η προοπτική των συγκεκριμένων εταιριών για εδραίωση στο ηλεκτρονικό εμπόριο είναι εμφανής: διαθέτουν τεράστιες βάσεις δεδομένων- που διαρκώς ανανεώνονται- με τις οποίες είναι σε θέση να γνωρίζουν τις επί μέρους προτιμήσεις και τα διαφορετικά χαρακτηριστικά του κάθε χρήστη και δυνάμει πελάτη.

Με τον τρόπο αυτό, βρίσκονται σε θέση να ξέρουν τι ακριβώς θα μπορούσε να ενδιέφερε κάθε συγκεκριμένο χρήση, τι δεν θα έπρεπε να προσπαθήσουν να του πουλήσουν, πώς να παρουσιάσουν ένα προϊόν και, γενικά, πώς να διαμορφώσουν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο την προωθητική τους στρατηγική, για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.

Πρόκειται για μια μοναδική δυνατότητα που διαθέτουν τα κοινωνικά δίκτυα για τον εαυτό τους, για τα οποία θα έλεγε κανείς πως- όπως στην περίπτωση ενός δημοσιογραφικού Μέσου το πραγματικό προϊόν του αποτελεί το κοινό που καταναλώνει το περιεχόμενο του, με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του να το διαφοροποιούν από εκείνο ενός άλλου Μέσου- φαίνεται πως ήρθε η στιγμή να αξιοποιηθεί το δικό τους προϊόν- οι δικοί τους χρήστες.

Οι χρήστες που έκαναν δωρεάν χρήση των υπηρεσιών τους επί σειρά ετών, αφενός τα βοήθησαν να διαμορφώσουν την ισχύ τους και να εδραιώσουν τη θέση τους στον παγκόσμιο χάρτη και κατά συνέπεια τις διαπραγματευτικές τους ικανότητες με επενδυτές, και αφετέρου, συνετέλεσαν από την πλευρά τους ώστε πλέον η σχέση Μέσου και χρήστη διαμορφώνεται ως δούναι και λαβείν- έστω και με ιδιότυπους όρους.

Οι χρήστες, λοιπόν, αφού παρείχαν τα επιμέρους χαρακτηριστικά τους, ήρθε καιρός να παράσχουν και χρήματα, αγοράζοντας τα προϊόντα εκείνα που- φέρονται να- ανταποκρίνονται στα χαρακτηριστικά αυτά. Ήρθε καιρός να μάθουν να αγοράζουν, παραμένοντας στα δίκτυα που χρησιμοποιούν για καθημερινή επικοινωνία.

Φυσικά, το στοίχημα για τα συγκεκριμένα δίκτυα είναι να καταφέρουν να ενσωματώσουν τα νέα στοιχεία αυτά στην δομή τους, δίχως να απογοητεύσουν τα εκατομμύρια χρηστών τους ανά τον κόσμο, επηρεάζοντας την εμπειρία χρήσης των δικτύων, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί κατά τα τελευταία χρόνια.

Εξάλλου, ήδη έχουν δρομολογηθεί και άλλες κινήσεις, που σκοπό έχουν την μεγιστοποίηση της εμπειρίας χρήσης των κοινωνικών δικτύων και την όσο το δυνατόν πιο μακρά παραμονή των χρηστών online. Έτσι, για παράδειγμα, ήδη προωθείται η ενημέρωση των χρηστών αποκλειστικά μέσω Facebook, με την υπηρεσία Instant Articles, που φιλοδοξεί να φέρει το δημοσιογραφικό υλικό συλλήβδην στον τοίχο μας στο κοινωνικό δίκτυο.




ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου