Δευτέρα 21 Σεπτεμβρίου 2015

Σε 10 χρόνια, οι τραπεζικές υπηρεσίες θα μοιάζουν με ταινία επιστημονικής φαντασίας


Οι τεχνολογίες του μέλλοντος θα μπορούσαν να οδηγήσουν στην εξατομικευμένη παροχή χρηματοπιστωτικών συμβουλών στις τραπεζικές υπηρεσίες, κάτι που προς παρόν είναι διαθέσιμο μόνο σε δισεκατομμυριούχους.

Φανταστείτε τη σκηνή. Θέλετε να αγοράσετε ένα σπίτι και να εντοπίσετε το τέλειο ακίνητο.

Αλλά δεν είστε προετοιμασμένοι. Δεν έχετε δάνειο και σίγουρα αυτό το περιζήτητο ακίνητο μπορεί να αγοραστεί άμεσα. Έτσι, τραβάτε μια φωτογραφία της άδειας οδήγησής σας και του ακινήτου με το κινητό σας, τη στέλνετε στην τράπεζα άμεσα και λαμβάνετε ένα την έγκριση για ένα στεγαστικό δάνειο μέσα σε λίγα λεπτά. Καλείτε τον κτηματομεσίτη, δίνετε μια προσφορά και το σπίτι των ονείρων σας είναι δικό σας.

Ακούγεται σαν επιστημονική φαντασία, τουλάχιστον για όσους έχουν προσπαθήσει πολύ για να πάρουν ένα δάνειο, αλλά σύμφωνα με την Santander αυτό μας επιφυλάσσει το μέλλον. Θεωρητικά, οι υπολογιστές και τα δεδομένα των τραπεζών μπορούν ήδη να το κάνουν αυτό, αλλά θα χρειαστεί χρόνος ώστε οι τράπεζες να κάνουν την τεχνολογία να λειτουργήσει ομαλά και αποτελεσματικά και οι πελάτες να συμφωνήσουν οι τράπεζες να βγάζουν τόσο εύκολα τα προσωπικά τους στοιχεία δημόσια.

Πράγματι, στην επόμενη δεκαετία θα μπορούσαμε εύκολα να δούμε σκηνές από ταινίες επιστημονικής φαντασίας να γίνονται πραγματικότητα στον τραπεζικό κλάδο. Στην ταινία του 2002 Minority Report, ο χαρακτήρας του Τομ Κρουζ είναι αντιμέτωπος με εξατομικευμένες διαφημίσεις σε πινακίδες που αναγνωρίζουν το πρόσωπό του, αποκαλώντας τον με το όνομά του για να προσφέρουν ένα αυτοκίνητο που θα ήθελε, ή μια μπύρα που θα μπορούσε να τον δελεάσει. Όταν οι πελάτες φέρουν smartphones παντού και πληρώνουν για τα πάντα με πλαστική κάρτα ή online, η τράπεζά τους μπορεί να ξέρει πού βρίσκονται και τι κάνουν.

Ακόμα και τώρα, οι τράπεζες κλείνουν συμφωνίες με τα καταστήματα που επισκέπτεστε τακτικά, και προσφέρουν επιστροφή μετρητών ή εκπτώσεις όταν κάνετε μια αγορά. Αν μπείτε σε ένα κατάστημα το 2025, η τράπεζά σας μπορεί να σας ενημερώσει για εναλλακτικά καταστήματα ή ιστοσελίδες όπου μπορείτε να αγοράσετε τα ίδια προϊόντα φθηνότερα. Θα μπορούσε να προτείνει τον κατάλληλο λογαριασμό που θα χρησιμοποιηθεί για μια συναλλαγή με βάση το πόσα χρήματα έχετε. Ή θα μπορούσε ακόμη να επισημάνει ότι έχετε ακόμα μια εβδομάδα μέχρι την ημέρα πληρωμής και θα περάσετε το όριο αν αγοράσετε αυτά τα παπούτσια, επειδή κάποιος λογαριασμός ΔΕΚΟ λήγει αύριο.

Μπορεί να ακούγεται ανατριχιαστικό το να δίνετε σε μια εταιρεία τόση πρόσβαση στα προσωπικά δεδομένα, αλλά σκεφτείτε πόσο έχουν προσχωρήσει τα πράγματα κατά την τελευταία δεκαετία.

Το Facebook ξεκίνησε στο Ηνωμένο Βασίλειο πριν από 10 χρόνια και από τότε, εκατομμύρια Βρετανοί κοινοποιούν ελεύθερα λεπτομερείς προσωπικές πληροφορίες στο Διαδίκτυο.

Το iPhone ξεκίνησε το 2007, προκαλώντας μια επανάσταση της κινητής τεχνολογίας, με την οποία οι πελάτες μοιράζονται τα δεδομένα για την τοποθεσία, τις συνομιλίες τους και τις συνήθειες των δαπανών τους. Ενώ οι διαδικτυακές επιχειρήσεις έχουν μάθει με την πάροδο του χρόνου ότι η προστασία της ιδιωτικής ζωής εκτιμάται από τους πελάτες, οι τράπεζες έφτασαν στο ψηφιακό πάρτι λίγο αργότερα και ελπίζουν να είναι καλύτερα ενημερωμένες για την αποστροφή του ευρύτερου κοινού σε επεμβατικές τεχνολογίες.

Όλες οι τράπεζες υπόσχονται ότι αυτές οι εξατομικευμένες υπηρεσίες που χρησιμοποιούν τα δεδομένα των πελατών θα είναι ανώνυμες και θα χρησιμοποιούνται μόνο με την συναίνεση του πελάτη. Ωστόσο, δεν θα είναι εύκολο να πείσουν τους πελάτες τους ότι τα στοιχεία τους είναι απολύτως ασφαλή. Είμαστε ακόμα σε μια εποχή όπου τα συστήματα πληροφορικής των τραπεζών υποφέρουν τακτικά από δυσλειτουργίες και όπου τα δεδομένα μπορούν να κλαπούν και, όπως οι τράπεζες μπορούν να επωφεληθούν από την αυξημένη υπολογιστική ισχύ, έτσι και οι χάκερ και σαμποτέρ μπορούν να βλάψουν τον χρηματοπιστωτικό τομέα ή τους πελάτες τους.

Ένας τρόπος που οι τράπεζες ελπίζουν να πείσουν τους πελάτες ότι αυτό είναι το μέλλον είναι να τους δείξουν τα απτά οφέλη από την ανάλυση των δεδομένων – εξάλλου, οι τράπεζες έχουν ήδη τις πληροφορίες, αλλά πολλές από αυτές είναι «κλειδωμένες» και δεν χρησιμοποιούνται. Η τεχνολογία αυτή μπορεί να χρησιμοποιηθεί και σε άλλους τομείς. Ένας πελάτης που μπαίνει σε ένα σούπερ μάρκετ μπορεί να εντοπιστεί, τα προϊόντα που παραλαμβάνει να καταχωρούνται αυτόματα και να χρεώνονται στον τραπεζικό του λογαριασμό, κι έτσι όταν φεύγει από το κατάστημα να μην χρειάζεται να στέκεται στην ουρά για να πληρώσει.

Η ψηφιακή καινοτομία δεν πρόκειται να αλλάξει τη ζωή μόνο για τους αγοραστές και τις επιχειρήσεις, αλλά θα μπορούσε επίσης να μπει και στα σπίτια μας. Η ισορροπία μεταξύ της ευκολίας και της παρακολούθησης θα μπορούσε να τεθεί σε δοκιμασία πιο δραματικά όταν οι λευκές σας συσκευές αρχίζουν να ξοδεύουν με την πιστωτική σας κάρτα. «Φανταστείτε, όταν όλες οι συσκευές, από το ψυγείο σας, το αυτοκίνητό σας ως το πλυντήριό σας, θα έχουν μια κάρτα SIM ή κάποια άλλη μορφή συνδεσιμότητας στο διαδίκτυο» είπε η Anne Boden, διευθύνουσα σύμβουλος της startup τράπεζας η οποία κάνει συναλλαγές μόνο μέσω κινητών Starling.

«Θα μπορούσε η ασφάλεια του αυτοκινήτου σας να πληρώνεται ανά μίλι σε καθημερινή βάση απευθείας από τον τραπεζικό σας λογαριασμό; Χάλασε ένα εξάρτημα από το πλυντήριο σας; Το παραγγέλνει, κλείνει ραντεβού με τον μηχανικό και η πληρωμή γίνεται, χωρίς ο πελάτης να έχει οποιαδήποτε άμεση επαφή με την τράπεζα. Με την έξυπνη μέτρηση, θα μπορούσε ο λογαριασμός του ρεύματος να είναι σε καθημερινή βάση, με την παροχή συμβουλών σχετικά με τη διατήρηση του κόστους και την καθημερινή τιμολόγηση;»

Τίποτα από αυτά δεν είναι για να πούμε ότι οι παραδοσιακές τραπεζικές συναλλαγές θα εξαφανιστούν εντελώς σε μια δεκαετία. Θα εξακολουθούν να υπάρχουν χιλιάδες υποκαταστήματα τραπεζών και οι πελάτες θα συναντούν τους τραπεζικούς υπαλλήλους κατά πρόσωπο όταν θέλουν να κάνουν μία σύνθετη συναλλαγή ή να λάβουν οικονομικές συμβουλές. Αλλά αυτά τα υποκαταστήματα θα είναι λιγότερα σε αριθμό και καθώς οι συναλλαγές θα επικεντρωθούν στην τεχνολογία στα επόμενα χρόνια, εκείνοι που δεν θέλουν μία τράπεζα στο κινητό τους θα κινδυνεύουν να χάσουν μέρος της προσωπικής προσοχής που θέλουν.




ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου