Κυριακή 13 Σεπτεμβρίου 2015

Η εβραϊκή πρωτοχρονιά, ο επταετής κύκλος του Σεμιτάχ και οι τρομακτικές προβλέψεις


Πώς γιορτάζουν οι Εβραίοι την πρωτοχρονιά τους

Το Ισραήλ από σήμερα μπαίνει σε μια άλλη καθημερινότητα λόγω των εορτασμών της Εβραϊκής Πρωτοχρονιάς, μιας καθαρά θρησκευτικής τελετής που γιορτάζεται με ήθη κι έθιμα που αφορούν την οικογένεια, την εσωτερική αναζήτηση και την πνευματική ενδυνάμωση των Εβραίων που ακολουθούν κατά γράμμα την παράδοση.

Στην Ιερουσαλήμ από νωρίς σήμερα το πρωί οι δρόμοι της πόλης είναι κλειστοί, υπάρχει μεγάλη αστυνόμευση γύρω από τους τόπους λατρείας, τις συναγωγές και το τείχος των δακρύων. Αυστηρά μέτρα ασφαλείας μάλιστα εφαρμόζονται ακόμη και στα σύνορα με τα Παλαιστινιακά εδάφη, από όπου απαγορεύεται η διέλευση. Στην πλατεία των τζαμιών στην ανατολική Ιερουσαλήμ τα μέτρα είναι ακόμη πιο αυξημένα λόγω του ότι υπερορθόδοξοι Εβραίοι προσέρχονται στο σημείο όπου πιστεύουν ότι θα εμφανιστεί μια μέρα ο Ναός του Σολομώντα, σημείο όπου σήμερα βρίσκεται το μεγάλο τζαμί των μουσουλμάνων. Αυτή τους η προσέλευση γίνεται αιτία επεισοδίων ανάμεσα σε Μουσουλμάνους και Εβραίους.

Η αλήθεια είναι ότι πάντα η προσοχή όλων είναι στραμμένη σε αυτήν την θρησκευτική γιορτή διότι θεωρείται ότι η εβραϊκή πρωτοχρονιά στιγματίζει την ανθρωπότητα σχεδόν κάθε επτά χρόνια, όπως αναφέρουν πολλοί ερευνητές, που ολοκληρώνεται το Σεμιτάχ.


Αναφέρεται λοιπόν ότι κρίσιμα γεγονότα, όπως τα οικονομικά κραχ πάντα φαίνεται να συμβαίνουν το φθινόπωρο του έτους και σε έναν κύκλο επτά ετών.

Ο Gerald Celente του ερευνητικού κέντρου τάσεων προέβλεψε ότι θα υπάρξει κατάρρευση του χρηματιστηρίου μέχρι το τέλος του τρέχοντος ημερολογιακού έτους.

Ο Galente, είναι ένας από τους σεβαστούς ειδικούς στις προβλέψεις τάσεων σε ολόκληρο κόσμο. Έχει αναδειχθεί από το CNN, το σόου της Οπρα Γουίνφρεϊ, το The Today Show, το Good Morning America, το CBS Morning News, το NBC Nightly News και το Coast to Coast AM.

Προέβλεψε το χρηματιστηριακό κραχ του 1987, το σκάσιμο της οικονομικής φούσκας των dotcom και τον οικονομικό πανικό του 2008.

Πρόσφατα προέβλεψε ότι θα γίνει ένα παγκόσμιο χρηματιστηριακό κραχ πριν από το τέλος του έτους, τονίζοντας μάλιστα ότι δεν θα αφορά μόνο τις αμερικανικές μετοχές.

Σε κάθε περίοδο Σεμιτάχ που τελειώνει ανά επτά χρόνια και πάντα είναι Σεπτέμβριο, οι Εβραίοι αναφέρουν ότι συμβαίνει ένα κοσμοϊστορικό γεγονός.


Στις παρακάτω ημερομηνίες Σεμιτάχ συνέβησαν πραγματικά πολύ τρανταχτά γεγονότα τις μέρες εκείνες.

Το 1973 είχαμε την πετρελαϊκή κρίση. Το 1980 το ενεργειακό κραχ.

Το 1987 έγινε το παγκόσμιο κραχ, το 1994 έγινε η οικονομική κρίση στο Μεξικό, το 2001 έπεσαν οι δίδυμοι πύργοι, το 2008 είχαμε το παγκόσμιο κραχ και το 2015 αναφέρουν ότι θα γίνει παγκόσμιο κραχ, αλλά και ότι αναμένεται η έλευση του Μεσσία.

Πέρα όμως από τα στατιστικά που αναφέραμε παραπάνω και τις προβλέψεις που γίνονται με αφορμή του Σεμιτάχ, η Εβραϊκή πρωτοχρονιά είναι μια θρησκευτική τελετή που συγκεντρώνει τους Εβραίους τις μέρες εκείνες στην Ιερουσαλήμ.

Αυτή η μέρα, που ορίζεται σαν η «κανονική» Εβραϊκή Πρωτοχρονιά, η γιορτή στην οποία αλλάζει η ημερομηνία του χρόνου είναι το Ρος Ασσανά, (ή αλλιώς Ρος Ασανά/Ροσς Ασσανά). Το όνομα της γιορτής στην κυριολεξία σημαίνει Rosh (κεφαλή) Ha (του) Shana (χρόνου).

Ξεκινούν να την γιορτάζουν από την δύση του ηλίου και διαρκεί μέχρι την δύση της επομένης, (σύμφωνα με την Γέννεση «και έγινεν εσπέρα και έγινε πρωί, ημέρα πρώτη»). Τυπικά ξεκινά όταν 3 αστέρια εμφανίζονται στον ουρανό αλλά πρακτικά ορίζεται μόνο από την δύση του ηλίου.

Το Ρος Ασσανά είναι αναπόσπαστα δεμένο με το Γιομ Κιππούρ, (Ημέρα Εξιλέωσης – η ιερότερη γιορτή του Ιουδαϊσμού) και αποτελούν τις λεγόμενες Υψηλές Εορτές, ενώ οι ημέρες μεταξύ Ρος Ασσανά και Κιππούρ ονομάζονται Γιαμίμ Νοραϊμ (Ημέρες του Δέους) λόγω του υψηλού βαθμού θρησκευτικότητας τους.



Θρησκευτικά

Όλοι αυτοί οι «εξιλεασμοί» και «ημέρες του δέους» είναι ενδεικτικοί ότι το Ρος Ασσανά έχει δυο πρόσωπα, το ένα είναι η ευθυμία που συνοδεύει την αρχή του χρόνου και το άλλο είναι ότι σημαδεύει την έναρξη μιας περιόδου μετάνοιας που κορυφώνεται το Γιομ Κιππούρ. Αυτό συμβαίνει γιατί θεωρείται ότι στο Ρος Ασσανά, ο Θεός τους εγγράφει στο Βιβλίο της Ζωής και καθορίζει το πως θα είναι η χρονιά που θα περάσουν, ενώ την ημέρα του Γιομ Κιππούρ σφραγίζει τις εγγραφές. Η περίοδος μεταξύ Ρος Ασσανά και Κιππούρ είναι οι Ημέρες τους Δέους , οι οποίες συνοδεύονται από ιδιαίτερες προσευχές και εφαρμογή του Σλιχότ, δηλαδή της αυτοπρόσωπης ζήτησης συγχώρεσης από τα άτομα που υπάρχει περίπτωση να έχουν αδικήσει και ταυτόχρονα την παραχώρηση συγχώρεσης σε αυτούς που έχουν αδικήσει τους άλλους.

Θεωρητικά όλος ο μήνας που προηγείται, (ο μήνας Ελουλ), θεωρείται ο μήνας της μετάνοιας αλλά ιδιαίτερα αυτές τις ημέρες η αναζήτηση της συγχώρεσης αποκτά μια ιδιαίτερη βαρύτητα.



Έθιμα

Πρώτα, οφείλουν να ζητήσουν συγχώρεση αυτοπροσώπως από τα άτομα του περιβάλλοντος τους.

Δεύτερον βγαίνουν στην αγορά και αγοράζουν ένα καινούργιο ρούχο ή κόσμημα για την γιορτή – μια εντολή που τηρείται και από τις πιο άθρησκες εβραίες.

Τρίτον πηγαίνουν στην συναγωγή, για να ακούσουν το Σοφάρ.

Το σοφάρ είναι ένα κέρατο κριαριού το οποίο βγάζει έναν εξαιρετικά υποβλητικό ήχο που παραπέμπει κατ’ευθείαν στην Βίβλο και το άκουσμα του αποτελεί μιτσβά.

Τέταρτον απέχουν από τις καθημερινές δραστηριότητες – ότι απαγόρευση ισχύει το Σαμπάτ ισχύει και για το Ρος Ασσανά.

Πέμπτον και πιο ενδιαφέρον: Την τέλεση ενός ειδικού γεύματος το οποίο θα συνοδεύεται από ορισμένα ειδικά τρόφιμα με συμβολική σημασία.



Το Γεύμα του Ρος Ασσανά

Το γεύμα του Ρος Ασσανά, (καμμιά φορά ονομάζεται και Σέντερ του Ρος Ασσανά), είναι ένα εορταστικό γεύμα – πρακτικά έχει επικρατήσει να τρώνε ψάρι αλλά μπορεί να είναι οτιδήποτε αρκεί να είναι κάτι ιδιαίτερο. Η ουσία είναι τα ειδικά τρόφιμα (Ασιμανίμ/ Σημάδια) που συνοδεύουν το γεύμα και έχουν ιδιαίτερη σημασία. Αυτά είναι μήλο με μέλι, πράσο (prassa), σπανάκι, χουρμά, κολοκύθα (kalavasa), ρόδι και κεφάλι ψαριού (pishkado).



Ιδιαίτερη σημασία έχουν οι ακόλουθες μπεραχότ (ευλογίες) για αυτά τα τρόφιμα:

Το Μήλο με Μέλι (η εβραϊκή έκφραση Tapuach b’dvash είναι το όνομα ενός κλασσικού παιδικού τραγουδιού).

«Είθε ο Θεός να μας προσφέρει μια καλή και γλυκιά χρονιά από την αρχή ως το τέλος»

Το Ρόδι

«Είθε ο Θεός να πληθύνει τις καλές μας πράξεις όπως τους σπόρους του ροδιού»

Οι χουρμάδες (στα εβραικά η λέξη χουρμας μοιάζει με το ρήμα καταναλώνεται και ουσιαστικά είναι ένα λογοπαίγνιο)

«Είθε ο Θεός να θελήσει να καταναλωθούν αυτοί που μας επιβουλεύονται»

Το Κεφάλι ενός ψαριού


«Είθε ο Θεός να μας αφήνει να πηγαίνουμε πάνω σε ότι αναλάβουμε και να μας έχει ως κεφαλή και όχι ως ουρά, όταν ακολουθούμε τις εντολές του Κυρίου»

Το γεύμα προφανώς ξεκινάει με το Κιντούς, την μπεραχά που ευλογεί το κρασί, από το γηραιότερο μέλος της οικογενείας. Μετά μοιράζει το κρασί και λέει την ευλογία για το ψωμί που ειδικά για σήμερα οι καλεσμένοι το βουτάνε σε λίγο μέλι.

Στην συνέχεια αναφέρουν τις μπεραχότ για τα τρόφιμα που αναφέραμε παραπάνω και τρώνε κανονικά το υπόλοιπο γεύμα. Στην θεωρία το Ρος Ασσανά διαρκεί 2 ημέρες και το γεύμα επαναλαμβάνεται την επομένη.




Ο επίλογος και οι ευχές που χρησιμοποιούν είναι οι παρακάτω:

Σανά Τοβά ου μετουκά

(Καλή και Γλυκιά Χρονιά)

Kτιβά βε χατιμά τοβά

(Είθε να γραφθείς και να σφραγιστείς για μια καλή χρονιά)

Κατά την διάρκεια της εβραϊκής πρωτοχρονιάς στο Ισραήλ, στο τείχος των δακρύων αλλά και στην πλατεία των τζαμιών οι υπερορθόδοξοι Εβραίοι δίνουν έντονα το παρών με τις προσευχές τους και τις ιδιαιτερότητες που ακολουθούν τους εορτασμούς τους, ενώ οι μεγαλύτεροι ραβίνοι δίνουν την εκκίνηση όλων όσων πρέπει να ακολουθήσουν οι πιστοί γεμίζοντας τις συναγωγές για να προσευχηθούν.




ΠΗΓΗ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου